Hoe kun je integer communiceren leren?

Informatie over Bureau Integriteitszorg De Achterhoek
Integriteit: een kwestie van communicatie en training

We hebben ethiek op de werkvloer nodig. Voor de vitaliteit en veiligheid van medewerkers, voor het vinden en binden van nieuwe collega’s en voor een gedragen, integere organisatiecultuur. Communicatie en integriteit hebben alles met elkaar te maken.

Welke rol speelt communicatie bij een integere organisatie?
Communicatie speelt een sleutelrol bij integere organisaties.Met trainingen en eenmalige evenemenn komt integriteit onder de aandacht van medewerkers. Maar vervolgens is het belangrijk dat die aandacht niet wegzakt. Om te beginnen moet ethiek als thema onder de aandacht van medewerkers komen. Meestal is het immers de top van de organisatie die in eerste instantie besluit dat integriteit een grotere rol moet spelen. Dit moet verteld worden aan de mensen op de werkvloer. Na eventuele trainingen of evenementen moet door middel van communicatie de boodschap blijvend worden herhaald en de aandacht vastgehouden worden. Dit vraagt om slim gebruik van de verschillende interne communicatiekanalen met terug-kerende rubrieken, een doorlopende discussie en duidelijke informatiebronnen. Dan moet je denken aan het personeelsblad en intranet, maar ook aan sociale media zoals Yammer.’

Verantwoordelijkheid van de mensen zelf én de organisatie
Medewerkers zijn altijd verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Organisaties kunnen wel bepaald gewenst gedrag stimuleren. De juiste omstandigheden, normen en voorbeelden maken dat medewerkers eerder, makkelijker en met plezier het juiste doen. Daarbij is communicatieren en blijven communiceren essentieel. Daarom is het echt een verantwoordelijkheid van een organisatie om een integere organisatiecultuur dmv communiceren te stimuleren. Een organisatie die niet stuurt op integriteit probeert haar verantwoordelijkheid te ontlopen. Integriteit en communicatie  heeft ook te maken met elkaar aanspreken/feedback geven en tegenspraak organiseren. Dat is aan te leren.

Aanspreken? Onderdeel van integer communiceren. Training
We praten veel over aanspreken, maar we doen het vrijwel niet. Terwijl we allemaal vinden dat het nodig is om te leren, onze zakelijke doelen te realiseren en de werksfeer goed te houden.Goed aanspreken is veel lastiger dan we altijd dachten. Het zit niet in wat we doen, het zit in hoe we er over denken. Aanspreken gaat niet alleen over kritiek geven, maar ook over kleur bekennen. Het gaat over tolerantie én grenzen stellen, over aanspreken én aanspreekbaar zijn. Als je voelt dat iets je niet zint, durf het dan bespreekbaar te maken. Wacht niet te lang. Het wordt er echt beter van. Dat kun je leren.  We geven er trainingen in. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Tegenspraak? Onderdeel van integer communiceren. Training
Tegenspraak heeft als doel: betere besluiten, minder fouten en een betere cultuur. Het eerste idee in de vergadering is meestal niet het beste. Toch wordt dat meestal aangenomen. De manager hakt snel de knoop door, en de rest denkt: “Hij zal er wel over nagedacht hebben. Ik houd mijn mond maar, dan kan ik eerder terug naar mijn computer om de e-mail af te werken.”Tegenspraak organiseren en tegenspraak toepassen: dat kun je leren.  We geven er trainingen in. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.